Hoe krijg ik meer (positieve) reviews in de App Store?

19 oktober 2020

app store review

Goede reviews zijn belangrijk om jouw app onder de aandacht te brengen bij nieuwe gebruikers en hen te stimuleren om hem eens te proberen. We leggen uit hoe dat zit en delen onze tips voor meer (positieve) reviews!

 

Waarom zijn reviews belangrijk?

Reviews in de App Store zijn superbelangrijk. In eerste instantie omdat het indruk maakt op nieuwe gebruikers. Veel reviews en een goede score laten de hoge waardering voor jouw app zien en zorgt voor vertrouwen bij potentiële nieuwe gebruikers. Ze zullen een app met een hoge waardering nu eenmaal sneller downloaden dan een app met een lage score en/of slechts enkele reviews. 

 

Volgens onderzoek van Apptentive kijkt 59% van de mensen (meestal) eerst naar de beoordelingen voor zij een app downloaden.


app store reviews
 

Maar ook om de vindbaarheid te verbeteren zijn reviews belangrijk. Er zijn meer factoren waar het algoritme naar kijkt, maar apps met een hoge waardering worden over het algemeen hoger in de zoekresultaten van de App Store vertoond. 


app reviews sterren
 

Review mogelijkheden

Reviews ontvang je het liefst van mensen die jouw app daadwerkelijk gebruiken (of gebruikt hebben). Mensen die jouw app nog nooit hebben gezien, kunnen er immers weinig zinnigs over zeggen.

 

Beoordelingen ontvangen, doe je simpelweg door er naar te vragen bij jouw gebruikers. Dat kan op twee verschillende manieren.

 

1. In-app Review

De standaard in-app review-melding is beschikbaar op apparaten met iOS 10.3 of hoger. Een overlay vraagt de gebruikers wat hij van de app vindt. De gebruiker kan (terwijl hij de app gebruikt) meteen het aantal sterren geven dat hij de app waard vindt en eventueel nog een bericht toevoegen. Dit is een zeer laagdrempelige vorm en over het algemeen erg effectief.

 

in-app review

 

Een nadeel is dat je een gebruiker maar drie keer per jaar zo’n melding mag tonen. Belangrijk dus om het goede moment te kiezen. Bovendien kunnen gebruikers deze meldingen ook uitzetten in hun instellingen.

  

2. Review in de App Store

Een tweede manier om gebruikers een review te laten schrijven, is door een link te delen naar de reviewpagina van jouw app in de App Store. Gebruikers gaan dan uit de app en moeten hun review in de App Store schrijven. Deze optie kun je onbeperkt gebruiken.

 

review in de app store

 

Verschillende manieren om gebruikers te attenderen op deze link, zijn:

 

  • Notificatie in de app
  • Banner, button of tekstlink in de app
  • Push-notificatie
  • Via e-mail of social media
     

Tips voor meer (positieve) reviews in de App Store

Nu je op de hoogte bent van de verschillende technische mogelijkheden, is het tijd voor de creatieve invulling. Het liefst wil je natuurlijk zo veel mogelijk reviews van positieve gebruikers. De volgende tips helpen je daarbij.

 

1. Vraag betrokken gebruikers

Tenzij gebruikers geen andere keuze hebben (bijvoorbeeld bij de app van hun bank), geldt over het algemeen: iemand die jouw app veelvuldig gebruikt, is waarschijnlijk positief over jouw app. Anders zouden ze hem niet zo vaak gebruiken!

 

Ze weten veel over jouw app en zijn er positief over: de twee belangrijkste ingrediënten van een goede review. Juist die mensen wil je dus vragen om een review te schrijven. 

 

review van betrokken app gebruikers

 

2. Vraag na een aantal dagen

Iemand die jou app al een tijdje (regelmatig) gebruikt, is waarschijnlijk ook positief over jouw app. Én kan er wat zinnigs over zeggen! Stel daarom in dat deze gebruikers automatisch een melding krijgen.

 

3. Vraag na een positieve interactie

Probeer gebruikers een review te laten schrijven wanneer zij in een goede bui zijn. Dan is de kans groter dat je meer sterren krijgt en dat het bericht positief is. 

 

Goede momenten om een review te vragen zijn:
 

  • Shopping app: na de aankoop van een product
  • Game: na het behalen van een nieuw level
  • Social media: na het liken van een bericht of het uitkijken van een video
  • Sport: bij beëindiging van de workout
  • Overig: Na het afronden van een taak of activiteit
     

Let op: een slecht moment om een gebruiker om een review te vragen, is wanneer zij bezig zijn met een taak of activiteit. Vraag bijvoorbeeld niet om een beoordeling tijdens het volgen van een route of middenin een spel. Dit leidt tot irritatie en dus niet tot een positieve beoordeling.
 

4. Laat voordelen zien van een positieve review

Het is voor gebruikers niet altijd duidelijk wat het nut van een beoordeling nu precies is. Laat daarom zien wat de voordelen voor de gebruiker zijn om een review achter te laten. Bijvoorbeeld meer nieuwe content, updates en verbeteringen, nieuwe functionaliteiten, enzovoort.

 

voordelen van positieve app review

 

5. Verzamel negatieve reviews buiten de App Store

Vraag gebruikers eerst wat zij van jouw app vinden en stuur vervolgens alleen diegenen door naar App Store die positief zijn over jouw app. Zo vang je eventuele negatieve reviews intern op en zijn enkel de positieve reviews zichtbaar in de App Store.

 

negatieve app reviews

 

6. Voorkom irritatie

Het vragen om een app review is voor de gebruiker vaak een onderbreking. Je vraagt hem om een gunst, namelijk om kostbare tijd vrij te maken om voor jou een review te schrijven. Let daarom op dat je niet te vaak om een review vraagt. En voor extra gebruiksvriendelijkheid voeg je een ‘Don’t ask again’-button toe. Het lijkt misschien een kleinigheidje, maar dit soort onderbrekingen kunnen al snel tot irritatie bij je gebruikers leiden.

 

Maar de belangrijkste tip is…

... om allereerst een geweldig app te bouwen! 
 

Is jouw app niet origineel of is er geen vraag naar? Zit de app technisch slecht in elkaar? Is de gebruikservaring niet prettig of ziet het design er niet netjes uit? Dan zal jouw app op weinig positiviteit kunnen rekenen.

 

Begin daarom eerst met een goed app idee en een het maken van een te gekke app

 

Als ervaren app bouwer helpen we je graag om van jouw app idee een succes te maken. Bekijk ons portfolio en neem contact met ons op om jouw app idee te bespreken.

 

 

Ook interessant:



Door je in te schrijven geef je Myler Media toestemming je maandelijks een nieuwsbrief te sturen met het laatste nieuws over apps en ontwikkeling daarvan. Je kunt je ten alle tijden uitschrijven.

Wij ontwikkelen awesome apps! Voor bedrijven, bureauís en particulieren en zowel voor iOS als Android. Zelf een goed idee voor een app? Laat het ons weten! We helpen je graag om van jouw idee een succes te maken!
Ik wil ook een app laten ontwikkelen!
  • MSD Animal Health
  • Invicta
  • Gaia ZOO app Myler Media iOS Android
  • Hartstichting app Myler Media iOS Android
  • DSM
  • Startselect app
  • Instituut Verbeeten
  • Traffic Service Nederland
  • Astra Zenica
  • Shimano
  • De Groot International
  • Rabobank
© 2016 mylermedia.nl | Disclaimer | Privacy Statement | Algemene Voorwaarden | Sitemap