Uit welke onderdelen bestaat een succesvolle app?

6 juni 2020

Succesvolle app maken

Er zijn verschillende redenen waarom je een app wilt maken. Voor intern gebruik, als verlengstuk van je website of webshop, om een bepaald probleem voor mensen op te lossen, enzovoort. Elke app is natuurlijk anders. Toch bestaan er universele punten waar elke succesvolle app aan voldoet. Wij delen er 10!

 

1. Een briljant idee

Je kan een app nog zo strak ontwerpen - als niemand op jouw app idee zit te wachten, zal het nooit een succes worden. Het succes van een app valt of staat in eerste instantie dus bij een goed idee. 

 

Een goed idee is vaak een oplossing voor een bestaand probleem, een nieuwe service die het leven van mensen makkelijker of leuker maakt of een verbetering van een bestaande oplossing of manier van werken. 

 

Denk bijvoorbeeld aan Uber’s taxi-app die het makkelijker (en goedkoper!) maakt om je van A naar B te verplaatsen of Airbnb die een nieuwe dimensie geeft aan verblijf en overnachtingen.

 

Maar een idee hoeft niet altijd groots en impactvol te zijn om succesvol te zijn. Zo zijn op het moment van schrijven de apps Babyfoon 3G (app waarmee je van 2 iPhones een babyfoon maakt) en TjilpOMatic (app om vogels te identificeren door hun gezang op te nemen) bijvoorbeeld de meest verkochte apps in de App Store.


populaire apps
 

Meer informatie: Goed idee voor een app? In 6 stappen je app idee uitwerken

 

2. Juiste platform

Binnen app ontwikkeling richten we ons in feite op twee platformen: iOS (Apple) en Android (Google). Deze twee grootmachten bezitten samen vrijwel de complete markt voor mobiele devices. In Nederland zijn iOS en Android samen goed voor 99,73% van de markt.

 

android vs ios

bron: Statcounter

 

Een app voor iOS werkt niet op een Android device en andersom. Beiden worden namelijk in een andere codetaal geschreven. Een app voor beiden platformen tegelijk maken, kost je flink wat meer ontwikkeltijd en kan daardoor aardig in de kosten lopen. 

 

Het advies is daarom om het platform te kiezen waar jouw doelgroep aanwezig is. Ook is het verstandig om eerst een Minimum Viable Product (MVP) van je app te bouwen voor één platform en bij succes door te ontwikkelen op het tweede platform.

 

Meer informatie: iPhone vs Android: Voor welk platform bouw je jouw app?

 

3. Passend verdienmodel

De meeste apps worden niet vanuit liefdadigheid ontwikkeld. Meestal wil je je investering terugverdienen en er vervolgens winst op maken. Om dit te realiseren zul je een verdienmodel moet integreren.

 

Enkele opties zijn:

 

  • Betaalde app
  • In-app aankopen
  • Abonnementsmodel
  • Advertenties
  • (Anonieme) data verkopen
     

Succes wordt ook bepaald door het juiste verdienmodel te koppelen aan jouw app. Voorbeeld: een app als Storytel (die mensen elke dag gebruiken en waar regelmatig nieuwe waardevolle content aan toegevoegd wordt) is bijvoorbeeld makkelijker aan een abonnementsmodel te koppelen dan een app die mensen slechts sporadisch gebruiken.


verdienmodel voor app
 

Daarnaast is een te hoge prijs (en in veel gevallen zelfs überhaupt een prijs) voor veel gebruikers vaak een reden om jouw app geen kans te geven.

 

Meer informatie: Geld verdienen met je app: welk verdienmodel moet ik kiezen?

 

4. Modern design

Zoals we geen kleding meer kopen die compleet uit de mode is, verwachten gebruikers ook van apps dat ze met de tijd mee gaan. Design is daar een belangrijk onderdeel van. De keuze om jouw app eens te proberen, wordt dan ook veelal gemaakt door de uitstraling van je app. Ziet deze er betrouwbaar en modern uit, of oubollig en lelijk?

 

App trends volgen zich snel op. Op onderstaande afbeelding zie je links hoe de Uber-app er in 2012 uitzag en rechts in 2020. Een app met het oude design zouden veel gebruikers vandaag de dag waarschijnlijk geen kans geven.


Design van apps
 

5. Fijne UX en UI

Naast een modern design verwachten gebruikers ook dat apps wat user experience (UX) en user interface (UI) betreft met hun tijd meegaan. Apps doen er goed aan om gebouwd te worden op basis van best practises zoals het uitzoomen op een kaart door twee vingers op het scherm te plaatsen en deze dichter bij elkaar te brengen.

 

 

Om het gebruikers zo eenvoudig mogelijk te maken is het ook aan te raden om maximaal gebruik te maken van de huidige digitale mogelijkheden. Denk aan de vingerafdrukscanner en face recognition, Apple Pay en dark mode als de meest recente ontwikkelingen op dit gebied.

 

6. Goede onboarding

Met onboarding bedoelen we de eerste keer dat iemand gebruikmaakt van jouw app. Mogelijk heb je wat gegevens nodig of moet je wat uitleg geven over het gebruik van de app. 

 

Dit is een belangrijk moment, omdat veel gebruikers al snel beslissen of ze jouw app gaan gebruiken of meteen weer verwijderen.

 

Best practises voor een goede onboarding zijn:

 

  • Simpel en snel
  • Vraag alleen om gegevens die je écht nodig hebt
  • Mogelijkheid om in te loggen met bestaande accounts (zoals Facebook en Google)
  • Leg de focus op de voordelen van het gebruik van de app, niet op de features die de app bezit
  • Meerdere stappen? Laat zien hoeveel schermen/stappen er nog komen
  • Geef de mogelijkheid om te skippen
     

7. Communicatie

Wanneer gebruikers jouw app eenmaal geïnstalleerd hebben, de waarde ervan inzien en besluiten om de app te bewaren, is het zaak om jouw app op het juiste moment weer onder de aandacht te brengen bij bestaande gebruikers. Dit doe je bijvoorbeeld door middel van push notifications of e-mails naar je gebruikers.

 

Om irritatie bij je gebruikers te voorkomen en écht van waarde te zijn, is het hierbij belangrijk dat de notificaties relevant en op het juiste moment zijn. 

 

Netflix doet dit bijvoorbeeld slim, door een e-mail te sturen op het moment dat ze een seizoen hebben toegevoegd van een serie die een gebruiker gekeken heeft.


notificaties apps
 

8. Statistieken

Het bijhouden van data en statistieken is ook een belangrijk onderdeel voor succes. Zo ontdek je hoe gebruikers (onderdelen van) jouw app beoordelen. Door deze data te analyseren kun je bijsturen om je app verder te verbeteren.

 

Afhankelijk van het soort app dat je gemaakt hebt, zullen sommige statistieken voor jou belangrijker zijn dan andere. Algemene statistieken om bij te houden zijn bijvoorbeeld:

 

  • Aantal downloads
  • Aantal actieve gebruikers
  • Gemiddelde gebruiksduur
  • Retentie
  • Churn
  • App Store reviews
  • Gemiddelde opbrengst per gebruiker
  • Kosten per acquisitie
     

Maar ook technische data is belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan crashes, foutmeldingen en snelheid van de app. Door deze statistieken in de gaten te houden, ben je altijd op de hoogte van de gezondheid van je app en kun je bijspringen wanneer dat nodig is.

 

9. Regelmatig updaten

Niet elke app hoeft natuurlijk regelmatig geupdate te worden. Als je hardloop- of weer-app perfect functioneert, is er geen reden om hier nieuwe features of content aan toe te blijven voegen. 

 

Voor veel apps geldt dit echter niet. Denk bijvoorbeeld aan webshops, nieuws-, audio-, video- of andere content-apps. Het succes van dit type apps wordt grotendeels bepaald door (de frequentie en kwaliteit van de) nieuwe inhoud. 

 

Laat door middel van notificaties (binnen of buiten de app) zien dat er nieuwe content toegevoegd is.


nieuwe content
 

Belangrijk is om tijdens de ontwikkeling van de app een ‘flexibele opzet’ te hanteren - creeër een makkelijk manier om de app bij te kunnen blijven houden.

 

10. Slimme marketing

Hoe goed je app ook is, als niemand er van hoort zal het nooit een succes worden. Zorg daarom ook voor een goede promotie van je app! Dit doe je door een goede presentatie in de App Store en door marketing op de juiste manier in te zetten.

 

Meer informatie: 12 manieren om jouw app wereldbekend te maken

 

Succesvolle app laten maken?

Heb je een goed idee voor een app en ben je op zoek naar een app ontwikkelaar die hier een daadwerkelijk product van kan maken? Myler Media helpt je graag! Plan een vrijblijvend adviesgesprek in of vraag meteen een vrijblijvende offerte aan!

 

 

Ook interessant:



Door je in te schrijven geef je Myler Media toestemming je maandelijks een nieuwsbrief te sturen met het laatste nieuws over apps en ontwikkeling daarvan. Je kunt je ten alle tijden uitschrijven.

Wij ontwikkelen awesome apps! Voor bedrijven, bureauís en particulieren en zowel voor iOS als Android. Zelf een goed idee voor een app? Laat het ons weten! We helpen je graag om van jouw idee een succes te maken!
Ik wil ook een app laten ontwikkelen!
  • MSD Animal Health
  • Invicta
  • Gaia ZOO app Myler Media iOS Android
  • Hartstichting app Myler Media iOS Android
  • DSM
  • Startselect app
  • Instituut Verbeeten
  • Traffic Service Nederland
  • Astra Zenica
  • Shimano
  • De Groot International
  • Rabobank
© 2016 mylermedia.nl | Disclaimer | Privacy Statement | Algemene Voorwaarden | Sitemap