Succesvol een nieuwe mobiele app lanceren in 5 stappen

16 maart 2022

app lanceren

Je hebt hard gewerkt aan een te gekke mobiele app en bent klaar om hem te delen met de wereld. Hoe zorg je voor een goede presentatie en maximaal bereik? In dit artikel delen we een stappenplan voor het lanceren van een mobiele app.

 

Mobiele app maken

Voordat je een mobiele app kan lanceren, moet de app natuurlijk eerst gemaakt worden. In dit artikel gaan we er vanuit dat je een uniek idee voor een native app hebt en deze al gemaakt en getest is. Je hebt de app zelf gemaakt, of laten maken door een ontwikkelaar of bureau. 

 

Ben je nog niet zover? Lees dan eerst ons artikel ‘Hoe maak je een app?’.

 

Native app lanceren

Met een goede lancering vergroot je de kans om veel mensen te bereiken en aandacht voor je mobiele app te genereren. Gebruik onderstaand stappenplan bij het lanceren van jouw app.

 

1) App Store en/of Google Play Store inrichten

Een native app (app die gebruikers installeren op hun mobiele device) moet eerst gedownload worden. iPhone gebruikers downloaden apps in de App Store en Android gebruikers in de Google Play Store. Om jouw app toe te voegen aan deze online winkels, moet je een developer-account aanmaken en een fee betalen.

 

Vervolgens kun je de landingspagina inrichten voor jouw app. Deze onderdelen zijn hierbij van belang:

 

  • Titel, subtitel en tekst
  • Categorie
  • Prijs (wordt het een gratis of betaalde app?)
  • Screenshots
  • Overview video
  • App icon

 

Lees ook: Checklist voor het publiceren van een app in de App of Play Store

 

Houd rekening met de korte aandachtsspanne van mensen online. Maak met tekst, afbeeldingen en video in één oogopslag duidelijk hoe jouw app werkt, wat de unieke functionaliteiten en wat de grootste voordelen zijn. 

 

Investeer in de vindbaarheid van jouw app. Door App Store Optimization (ASO) toe te passen, zorg je dat jouw app in de zoekresultaten van de Store naar voren komt wanneer gebruikers op zoek gaan naar het type app dat je gemaakt hebt.

 

Landingspagina af? Dan staat je app nog niet direct online. Apple en/of Google gaan je app eerst beoordelen. Dat kan wel twee weken duren. Als blijkt dat je app niet aan de richtlijnen voldoet, krijg je te horen welke aanpassingen je moet maken.

 

google play store backend

 

2) Social media kanalen claimen

Terwijl je wacht op de beoordeling van Apple en Google, kun je alvast aan de slag met het aanmaken en inrichten van je social media kanalen. 

  • Probeer niet overal aanwezig te zijn. Zoek vooral uit op welke social media kanalen jouw doelgroep te vinden is en zet in op die kanalen. Gebruik bijvoorbeeld LinkedIn voor een zakelijke app en TikTok en Instagram bij een app voor jongeren.
  • Probeer als accountnaam en link de naam van jouw app te gebruiken. Is deze niet meer beschikbaar? Voeg dan bijvoorbeeld ‘app’ toe. 
  • Gebruik veel beeld en korte sprekende tekstjes. Zorg ook op je social media pagina’s dat in één oogopslag duidelijk is om wat voor soort app het gaat.
  • Deel teasers en screenshots van (de belangrijkste functionaliteiten van) jouw app als berichten. Maak mensen enthousiast voor de lancering van jouw app.
  • Een leeg account schrikt af. Nodig daarom vrienden en familie persoonlijk uit om jouw kanaal te volgen en berichten te liken. Dat neemt de barrière voor vreemden weg om jouw kanaal ook te volgen.
  • Is je app goedgekeurd? Vergeet dan niet om de link in bio te zetten naar je landingspagina in de App of Play Store.

 

social media kanalen voor app lancering

 

3) Website maken

Naast social media accounts is ook een website (of in ieder geval een landingspagina) van belang. Op je eigen website heb je meer vrijheid dan de landingspagina’s die Google en Apple in de Store bieden en kun je alle informatie kwijt over jouw mobiele app.

 

Het advies is om op homepage above the fold meteen duidelijk te maken waar jouw app om draait. Met een screenshot en een kort tekstje. Terwijl bezoekers naar beneden scrollen ga je steeds meer de diepte in en vertel je meer jouw app. De website van Picnic is een goed voorbeeld:


picnic voorbeeld website
 

Als link kun je een .app-extentie nemen. Zo is voor bezoekers meteen duidelijk dat het een app betreft.


.app domain
 

Wanneer de app eenmaal live staat, voeg je buttons toe naar de App Store en Play Store. Tot die tijd kun je het bijvoorbeeld mogelijk maken voor bezoekers om hun e-mailadres achter te laten. Na lancering breng je ze op hoogte dat de app beschikbaar is.

 

Het kan even duren voordat een nieuwe website geïndexeerd is en opgenomen wordt in de zoekresultaten van Google. Slim dus om hier al vroeg mee aan de slag te gaan.

 

4) Reviews verzamelen

Reviews zijn super belangrijk voor het succesvol lanceren van een app. Volgens onderzoek van Apptentive kijkt 59% van de mensen zelfs (meestal) eerst naar de beoordelingen voor ze een app downloaden. Wanneer er helemaal geen reviews te lezen zijn, is de kans groot dat bezoekers afhaken en een andere app proberen.

 

Ga daarom direct aan de slag met het verzamelen van reviews zodra de app live staat in de App of Play Store. Vraag bijvoorbeeld mensen die de app getest hebben om een review achter te laten. Of stuur een follow-up naar mensen die hun e-mailadres achterlieten op je website nadat je ze op de hoogte hebt gebracht dat de app beschikbaar is.

 

Lees verder: Hoe krijg ik meer (positieve) reviews in de App Store?

 

 

5) Outreach

Je app is goedgekeurd, je Store-pagina, social media kanalen en website staan klaar en je hebt een aantal mooie reviews verzameld. Dan ben je nu klaar om je app wereldkundig te maken.

  

Er zijn verschillende manieren om bereik te genereren:

 

  • Persbericht - Stuur een persbericht naar tijdschriften, tv- en radioshows, websites en kranten die jouw mobiele app nieuwswaardig kunnen vinden. 
  • Fora en social media groepen - Deel jouw app op forums en groepen waarvan je weet dat jouw doelgroep daar rondhangt. Dit werkt vooral goed bij een app over een bepaalde niche. Een app voor sportvissers bijvoorbeeld.
  • Advertenties - Er zijn veel manieren om jouw app betaald onder de aandacht te brengen. Advertenties in de App Store, banners op websites, tekstadvertenties in zoekmachines, gesponsorde berichten op social media of reclame in je lokale krantje. Wat goed werkt, is altijd afhankelijk van jouw app en doelgroep. Test verschillende mogelijkheden en kijk wat werkt. 

 

Lees verder: 12 manieren om jouw app wereldberoemd te maken

 

outreachplan app lancering

 

Aan de slag!

Zoals je ziet, komt er best wat kijken bij het succesvol lanceren van een app. Inmiddels hebben wij al veel apps gebouwd en hebben dan ook veel ervaring met het slim en veilig uitrollen van een nieuwe app. 

 

Wil je jouw app laten publiceren door Myler Media of wil je een second opinion over het uitrolplan van jouw app? Of ben je nog niet zover en wil je jouw app graag laten maken door een ervaren bureau? Neem vrijblijvend contact op en laat het ons weten!



Door je in te schrijven geef je Myler Media toestemming je maandelijks een nieuwsbrief te sturen met het laatste nieuws over apps en ontwikkeling daarvan. Je kunt je ten alle tijden uitschrijven.

Wij zijn dé ontwikkelaar voor mobile, tech en web. Dat doen we zowel voor bedrijven en bureau’s als particulieren. Zelf een goed idee? Laat het ons weten! We helpen je graag om van jouw idee een succes te maken!
Op zoek naar versterking?
  • MSD Animal Health
  • Make a wish nederland
  • Invicta
  • Gaia ZOO app Myler Media iOS Android
  • Hartstichting app Myler Media iOS Android
  • aquasound
  • DSM
  • Startselect app
  • Instituut Verbeeten
  • Gemeente Winterswijk
  • Traffic Service Nederland
  • Astra Zenica
  • Shimano
  • De Groot International
  • Rabobank
© 2022 mylermedia.nl | Disclaimer | Privacy Statement | Algemene Voorwaarden | Sitemap