18 October 2019

App promotie: 12 manieren om jouw app wereldbekend te maken

De ontwikkeling van een app is een leuk en spannend proces. Maar hoe zorg je dat jouw doelgroep jouw app gaat gebruiken? App promotie is het antwoord!
Shape 6

Het bedenken en ontwikkelen van een mobiele app is een leuk en spannend proces. Maar wanneer de app eenmaal af is, wil je natuurlijk wel dat deze ook daadwerkelijk gedownload en gebruikt wordt. Om dat te bereiken zul je aan de slag moeten met app promotie. In dit artikel delen we twaalf effectieve manieren om jouw app te promoten!

Waarom app promotie belangrijk is

Toen de App Store in 2008 haar digitale deuren opende, waren er slechts 500 apps te downloaden. In februari van 2019 waren dat er al 2,2 miljoen. Dagelijks komen er zo’n 275 nieuwe apps bij. Inmiddels zijn het er zoveel dat het bijna onmogelijk is om uit het niets ‘ontdekt’ te worden

Myler Media is een app ontwikkelaar die graag met je meedenkt. Niet alleen over de functionaliteiten, de schermen en het design, maar ook over de marketing van de app. Om op te vallen tussen de zee van apps en je beoogde doelgroep te bereiken, wordt daarom al in een vroeg stadium nagedacht over app promotie. Wij vinden het namelijk leuk om apps te maken, maar nóg leuker om succesvolle apps te maken!

Lees ook ons gastartikel op Frankwatching: “Jouw app idee laten ontwikkelen? 9 vragen om vooraf te stellen”

Gratis manieren om je app te promoten

Na de lancering in de App Store, is het tijd voor app promotie! Er zijn genoeg creatieve manieren om gratis je app te promoten. We noemen er zes.

1. Social media

Social media app promotieSocial media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Facebook en Instagram zijn goede kanalen om de massa te bereiken en LinkedIn zet je in als je applicatie een zakelijk karakter heeft. 

Maak een bedrijfspagina aan voor jouw app, nodig je connecties uit om de pagina te volgen en begin jouw app alvast onder de aandacht te brengen.

Maak en deel je leuke content die weer gedeeld wordt door de mensen die jouw pagina liken? Grote kans dat hun connecties jouw bijdragen ook te zien krijgen. Zo kunnen jouw berichten zich als een olievlek verspreiden over het web en leren steeds meer mensen over het bestaan van jouw app. 

Een tip is om niet alleen berichten te delen over het bestaan van jouw app, maar ook over de bijzondere eigenschappen van de app, de voordelen voor de gebruiker en bijzondere verhalen achter de schermen. Neem mensen mee in jouw verhaal en deel ook successen zoals een x-aantal downloads in de App Store of een tof magazine die over jouw app een artikel heeft gepubliceerd. 

2. Persbericht

Persbericht vesturen ter promotie appBij de lancering van een app is een scherp persbericht een goede manier om in één keer een groot publiek te bereiken. Tenminste, als je het goed doet...

Redacties krijgen namelijk elke dag veel persberichten binnen en plaatsen (over het algemeen) alleen zaken die zij écht nieuwswaardig vinden. De lancering van jouw app is voor jou erg bijzonder, maar dat hoeft voor een journalist niet zo aan te voelen. 

Zorg daarom dat je een persbericht schrijft waar een journalist niet omheen kan!

Enkele tips voor het schrijven van een succesvol persbericht:

  • Stel een perslijst op van websites, kranten, afdelingen en magazines die relevant zijn voor jouw app. Denk hierbij niet alleen aan app-fanaten, maar vooral aan het onderwerp van jouw app.

  • Schrijf een pakkende titel waarin het unieke aspect van jouw app naar voren komt.

  • Geen reclame, maar nieuws - laat weten wat jouw app zo bijzonder maakt en waarom dit een verrijking is voor het leven van de lezers.

  • Begin met de belangrijkste details en zet randzaken en verdieping steeds verder onderaan.

  • Maak het persoonlijk - Geen massamail, maar losse mails met de reden waarom dit voor website x een interessante toevoeging zou zijn. Maak het waar mogelijk nog persoonlijker door de e-mailadressen op te snorren van redactieleden en ze bij naam te noemen in je mail.

  • Voeg geen persbericht als bijlage toe, maar schrijf de hele tekst uit in de mail. Een download is een extra stap voor een journalist. Maak het zo makkelijk mogelijk om jouw boodschap te lezen.

  • Voeg links als bronnen toe voor aanvullende informatie, zoals een uitgebreid artikel op je eigen website waarin je alle voordelen en bijzonderheden van jouw app uitlegt en een dropbox persmap waarin schermafbeeldingen van jouw app te downloaden zijn.

  • Maak verschillende mails en persberichten voor verschillende groepen. Voor een algemene krant is het ene aspect van jouw app wellicht interessanter dan voor een andere groep. Speel hier op in!

3. Nieuwsbericht

Nieuwsbericht om app te promotenIs de app een toevoeging aan je huidige organisatie? Heb je bijvoorbeeld een app gemaakt van jouw online winkel? Schrijf en publiceer dan een uitgebreid nieuwsbericht op jouw website waarin je de voordelen en bijzonderheden deelt met je reeds opgebouwde achterban. 

Breng het artikel vervolgens onder de aandacht aan bezoekers van je website (bijv. met een pop-up of uitlichting op de homepage), deel het in je nieuwsbrief en zet het op social media.

4. Bloggen

BlogartikelenBloggen is een leuke manier om meer mensen kennis te laten maken jouw app. Door handige content en kennis te delen en je blogartikelen SEO-proof te maken, trek je jouw doelgroep als een magneet naar je toe.

Zo is het blogartikel wat je nu aan het lezen bent bijvoorbeeld ook geschreven om jou kennis te laten maken met ons als app ontwikkelaar. Waarschijnlijk was je benieuwd naar de verschillende manieren om jouw app te promoten en ben je nu op onze website beland... ;-)

Deel jouw kennis over de verschillende aspecten van het onderwerp van jouw app. Lost jouw app een bepaald probleem op? Schrijf dan artikelen over de verschillende manieren om dit probleem op te lossen en benoem als uitsmijter jouw app. 

Heb je bijvoorbeeld een app gemaakt die verhuizen een stuk makkelijker maakt? Blog dan over verhuistips, deel een handige checklist waar op te letten bij verhuizingen en bedenk andere onderwerpen die gerelateerd zijn aan verhuizen.

Belangrijk om te onthouden, is dat mensen op zoek zijn naar informatie of een oplossing voor een probleem. Ze zijn niet per se op zoek naar jouw app. Help ze dus door de informatie te bieden die ze zoeken en noem jouw app als bijzaak.

5. Gastbloggen

Externe app promotieHetzelfde principe gaat ook op voor gastbloggen. Het verschil is dat dit niet op je eigen website plaatsvindt, maar op de website van een andere organisatie. Zo trekt de website van Frankwatching bijvoorbeeld dagelijks duizenden bezoekers en werd ons gastblogartikel binnen no-time ruim 4000 keer gelezen! 

Zoek uit welke (voor jouw app relevante) online platformen gastblogs toelaten en benader ze voor een gastartikel. Ook hier geldt: onderzoek wat voor soort artikelen bij het platform passen en deel interessante content of nieuws - maak niet alleen reclame voor jouw app.

6. App Store Optimization (ASO)

ASOMet App Store Optimization vergroot je de vindbaarheid van jouw app. Het is te vergelijken met SEO (Search Engine Optimization) maar richt zich niet op de vindbaarheid in zoekmachines als Google, maar op de App Store en Google Play Store. 

Je app kan beter gevonden worden als de juiste zoekwoorden in de omschrijving gebruikt worden, aantrekkelijke video en afbeeldingen gebruikt worden en de gehele communicatie afgestemd wordt op het juiste publiek. Een specialist kan je hier verder in adviseren.

Betaalde app promotie ideeën

Bovenstaande ideeën kosten vooral tijd en moeite. Heb je wat meer te besteden dan alleen tijd? Overweeg dan om onderstaande betaalde promotiemogelijkheden in te zetten.

7. Adverteren in de App Store of Google Play Store

Door te adverteren in de Google Play Store en App Store, bereik je de doelgroep op het moment dat zij op zoek gaan naar een nieuwe app. Precies op het juiste moment dus!

Stel een advertentie in op relevante zoekwoorden en jouw app wordt bovenaan de lijst van resultaten getoond.

8. Search Engine Advertising (SEA)

Hetzelfde principe kun je ook toepassen door advertenties in te kopen in de zoekresultaten van Google. 

Maak een landingspagina op je website waarin je de voordelen en mogelijkheden van jouw app uitlegt en voeg links toe om jouw app in de App Store en/of Google Play Store te downloaden. Koop vervolgens advertenties in op specifieke zoekwoorden om snel verkeer te genereren. 

9. Facebook Ads

Facebook Ads
Advertenties in de App Store, Google Play Store of de zoekmachine van Google zijn alleen zichtbaar wanneer de doelgroep actief op zoek gaat naar informatie of een oplossing voor een probleem. Adverteren via Facebook werkt op een andere manier.

De dataset van Facebook is een schat aan informatie. Heb je een bepaalde doelgroep voor ogen? Grote kans dat deze via Facebook te vinden is. Maak een advertentie voor jouw app en stel de targeting in op een bepaalde leeftijdsgroep, geslacht, interesses, woonplaats of land, bepaalde pagina’s die ze leuk vinden en/of een bepaald beroep. Over het algemeen geldt: hoe specifieker, hoe effectiever! 

10. LinkedIn Ads

Linkedin AdvertentiesRicht jouw app zich op de zakelijke markt? Dan is een advertentiecampagne op LinkedIn voor jou wellicht interessanter dan Facebook. Dit werkt vrijwel hetzelfde als bij Facebook, al zijn LinkedIn Ads over het algemeen wel wat duurder om in te kopen dan Facebook. Wel kun je specifiek targeten op werknemers bij bepaalde bedrijven of met een specifieke functietitel.

11. Influencer marketing

Influencer marketingHelemaal van nu en dus zeker het noemen waard: influencer marketing. Mond-tot-mond reclame is nog steeds de beste vorm van promotie en influencer marketing is een goede manier om dit op massale (maar toch doelgerichte) schaal toe te passen.

Kun je bekende Instagrammers, Youtubers, bloggers, vloggers of andere online bekendheden opnoemen die jouw app bij een relevante doelgroep onder de aandacht kunnen brengen? Zeker de moeite waard om ze te benaderen voor een samenwerking na het lanceren van jouw app.

12. Sponsoring

sponsoringIn de lijn van influencer marketing, maar iets traditioneler: sponsoring. Wordt jouw app uitgedragen door een groot merk, dan zul je via hun kanalen in keer miljoenen mensen bereiken. 

Andersom is ook mogelijk: door een bestaand merk zichtbaarheid te geven in jouw app, kun je de doorontwikkeling van jouw app en app promotie verder financieren.

Klaar om je app te lanceren?

In dit artikel hebben we enkele gratis en betaalde manieren gedeeld om jouw app te promoten bij jouw doelgroep. We hopen je hiermee geïnspireerd te hebben om de juiste mix van kanalen te kiezen en van jouw app promotie een succes te maken. 

Heb je zelf een goed idee voor een app en denk je er aan deze app te laten maken? Neem contact met ons op of bereken de kosten van jouw app gratis online. 

Ook interessant:

Deel dit artikel