28 October 2020

8 tips voor een soepele app onboarding

Een eerste indruk is altijd belangrijk! Om gebruikers niet af te schrikken, zorg je dat app onboarding soepel verloopt. We delen graag onze tips met je.
Shape 6

app onboarding tips
 
Wanneer nieuwe gebruikers jouw mobiele app voor het eerst gebruiken, moeten zij soms eerst wat instructies krijgen en informatie invullen. App onboarding noemen we dat. Je wilt gebruikers natuurlijk niet afschrikken, dus zorg je dat dit proces soepel verloopt. We leggen je graag uit hoe je dat doet!

 

Wat is app onboarding?

Als gebruikers jouw app niet begrijpen, is de kans groot dat zij hem snel weer verwijderen. Dat wil je natuurlijk voorkomen! Maar ook voor het vragen van benodigde informatie en toestemmingen is app onboarding de oplossing.

 

Onboarding kan meerdere doelen dienen. Namelijk:

 

  1. Uitleggen - Hoe de app gebruikt moet worden, wat de mogelijkheden zijn en wat de belangrijkste functionaliteiten zijn. Vooral te gebruiken bij apps met ingewikkelde of veel functionaliteiten.

  2. Inloggen - Voor apps die niet gebruikt kunnen worden zonder account.

  3. Informatie krijgen - Aanvullende informatie over de gebruiker. Bijvoorbeeld voorkeuren of interesses om gepersonaliseerde content te tonen.

  4. Toestemming vragen - Voor het gebruik van native functionaliteiten, zoals de camera of gps.

 
De meest gebruikte manier is om in een aantal schermen de gebruiker duidelijk te maken hoe jouw app werkt en om de belangrijkste informatie en benodigde toestemmingen te vragen.

 app onboarding bij de rabobank
 

Heeft mijn app een onboarding nodig?

Simpele apps hebben meestal geen onboarding nodig. Denk bijvoorbeeld aan een stopwatch, een rekenmachine of een andere app die eigenlijk maar één functie heeft. Eventueel een korte melding bij een eerste gebruik voldoet dan vaak.

 

heeft mijn app onboarding nodig?

 

Apps met functies die de meeste gebruikers wel kennen, hebben vaak ook geen onboarding nodig. Denk aan een webshop of een media-app: de gebruiker begrijpt tegenwoordig intuïtief wel hoe hij zo’n soort app kan gebruiken.

 

Wanneer een app meerdere ingewikkelde of niet alledaagse functionaliteiten bezit, is het verstandig om eerst een onboarding te doen. Wanneer toestemming, inlog of informatie nodig is, is een onboarding natuurlijk ook onmisbaar.

 

Tips voor een soepele onboarding

Om een app onboarding prettig te laten verlopen, zorg je voor een fijne intuïtieve ervaring. Onderstaande tips zullen je daarbij helpen.

 

1. Keep it simple!

Eigenlijk moet een app zichzelf wijzen. Maar dit kan natuurlijk niet altijd. Vertel daarom alleen het absoluut noodzakelijke om jouw app te gebruiken. Laat zaken die voor zich spreken achterwege. Je hoeft bijvoorbeeld niet uit te leggen wat een hamburgermenu doet of wat er gebeurt als een gebruiker op een hartje klikt. 

 

Houd ook het aantal schermen zo laag mogelijk. De paar schermen die je wel écht wilt laten zien, moeten slechts een korte tekst bevatten en een duidelijke graphic.

 
onboarding scherm rabo app
 

2. Voortgang laten zien

Zorg dat de gebruiker weet hoeveel schermen er nog komen, door de voortgang te laten zien. Een bekende manier om dit te doen, is door middel van bolletjes onderaan het scherm.

 
voortgang van app introductie
 

3. Licht alleen de belangrijkste functionaliteiten uit

Het is verleidelijk om al je functionaliteiten uit te leggen tijdens de app onboarding. Je bent trots op je app en wilt graag laten zien wat het allemaal kan! Maar hoe meer schermen, hoe groter de kans dat gebruikers snel doorgaan zonder de schermen überhaupt te lezen. Laat daarom alleen de belangrijkste functionaliteiten zien. Eén, of hooguit twee.

 

app onboarding tip

 

Functionaliteiten moet je eigenlijk vooral buiten de app promoten. Wanneer de app eenmaal gedownload is, is het vooral belangrijk om ze op het hoofdscherm en in het menu eruit te laten springen.

 

4. Vraag alleen wat écht nodig is

Apps gebruiken vaak bepaalde native functionaliteiten. Zoals de camera, gps of de fotobibliotheek. Hier moet eerst toestemming voor gevraagd worden bij de gebruiker.

 

Bij het vragen om toestemming is het belangrijk om aan te geven waarom de app een bepaalde toestemming nodig heeft. Dit verhoogt de kans enorm dat gebruikers het ook daadwerkelijk toestaan.

 

permissies app tip

 

Permissies die niet direct nodig zijn, kun je beter uitstellen tot de gebruiker het ook daadwerkelijk nodig heeft. Is bijvoorbeeld één van de functionaliteiten om een foto te maken en deze te uploaden, maar is dit meer bij- dan hoofdzaak? Vraag dan pas om toestemming wanneer de gebruiker dit wil doen.

 

5. Supersnel inloggen

Maak het je gebruikers gemakkelijk door ze te laten inloggen met een reeds bestaand account van een extern platform. Dat scheelt veel tijd en gedoe. Onderzoek van WebHostingBuzz laat zien dat 86% liever geen nieuw profiel aanmaakt bij het gebruik van een website of service en dat 77% liever gebruikmaakt van een social login. 

 

Bekende opties voor apps zijn:

 

  • Facebook

  • Google

  • Sign in with Apple - sinds de introductie van deze mogelijkheid in iOS 13 is dit verreweg de populairste optie onder iOS gebruikers!

 
Daarnaast bied je natuurlijk wel de mogelijkheid om te registreren aan met een nieuw account voor gebruikers die geen account hebben op bovenstaande platformen (of hier liever geen gebruik van maken).

 

 

6. Skip-button

Zeker bij een uitgebreide app onboarding is het prettig om de onboarding over te kunnen slaan. Bijvoorbeeld voor gebruikers die de app al kennen of voor gebruikers die eerst de app op eigen houtje willen ontdekken. Bied hen de mogelijkheid om de onboarding over te slaan met een skip-functie.

 

skip tijdens onboarding

 

7. Maak terugkijken mogelijk

Sommige gebruikers klikken de onboarding meteen weg en duiken direct de app in. Later komen ze erachter dat het toch wel handig was om de onboarding te bekijken. Zorg er voor hen voor dat de onboarding gemakkelijk terug te vinden is. 


app onboarding terugkijken
 

8. Optimaliseer op basis van data

Onderzoek de gebruikersdata om te zien hoe gebruikers het onboarding proces ervaren. 

 

  • Bij welk scherm haken zij af? 

  • Hoeveel gebruikers drukken op skip? 

  • En wat is de ervaring van skippers tijdens het verdere gebruik van de app? 

  • Welke login-optie gebruiken ze? 

  • Geven ze de toestemmingen waar je om vraagt?

 
Optimaliseer op basis van deze inzichten en voer testen uit om de onboarding nog fijner te laten verlopen.
 

Aan de slag!

Met deze tips maak je van jouw app onboarding een feestje. Toch nog hulp nodig? We helpen je graag! Myler Media heeft veel ervaring in het ontwikkelen van apps. Uiteraard met een soepele onboarding. Neem contact met ons op voor meer informatie of bekijk eerst ons portfolio.

 

 

Ook interessant:

Deel dit artikel